ξωκλήσι Αγίου Νικολάου στα Καραχαλέϊκα Γαβαλούς

Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023

Η ιστορία και η ζωή της Σπυριδούλας, της 14χρονης από την Ματαράγκα που την είχαν "σιδερώσει" ανεβαίνει σε παράσταση στο θέατρο.

 


Είχαμε φέρει ξανά πριν λίγο καιρό στις μνήμες μας το γεγονός ( δείτε εδώ ) με την Σπυριδούλα Ράπτη από την Ματαράγκα, την 14χρονη ανήλικη υπηρέτρια που είχε συγκλονίσει το πανελλήνιο μέσα από τις κακουχίες και τα βασανιστήρια που είχε υποστεί από μια πλούσια οικογένεια στην Αθήνα που την είχε ως υπηρέτρια. Τώρα πλέον η ζωή της γίνεται παράσταση στο θέατρο όπως έγινε γνωστό και μέσω του lifo.gr

Ας πάμε να δούμε όμως τι και πώς;

"Η ξεχασμένη ιστορία της πολύπαθης ανήλικης υπηρέτριας Σπυριδούλας γίνεται παράσταση

Η ομάδα 4frontal φέρνει στη σκηνή του Φεστιβάλ Αθηνών τις άθλιες συνθήκες στις οποίες ζούσαν οι υπηρέτριες των «ευυπόληπτων» σπιτιών στη δεκαετία του ‘50 με την παράσταση «Σπυριδούλες».

( Της Αργυρώ Μποζώνη στο lifo.gr )

Στα  μέσα της δεκαετίας του 1950, η δωδεκάχρονη Σπυριδούλα Ράπτη, το όγδοο παιδί μιας φτωχής οικογένειας από την Αιτωλοακαρνανία, φτάνει στην Αθήνα για μια καλύτερη ζωή. Η οικογένειά της έχει αποφασίσει να την παραδώσει στα χέρια του Γιώργου και της Αντιγόνης Βεϊζαδέ, που υπόσχονται να τη φροντίσουν όσο εκείνη τους βοηθά στις δουλειές του σπιτιού και με το μικρό τους παιδί. Η Σπυριδούλα ήταν ένα από τα ανήλικα κορίτσια που έφταναν στην Αθήνα για να δουλέψουν ως «εσωτερικές», με τις πάμφτωχες οικογένειές τους να θεωρούν ότι εξασφαλίζουν στα κορίτσια τους ένα καλύτερο μέλλον, πιστεύοντας πολλές φορές σε κούφιες υποσχέσεις.

Αυτός ο τύπος εσωτερικής μετανάστευσης ανηλίκων πέρασε στη λαϊκή κουλτούρα στην πιο «ανάλαφρη» εκδοχή του, με τις λίγο αφελείς οικιακές βοηθούς των μέσων οικογενειών στις ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, ενώ το 1957 ο Γιώργος Σεβαστίκογλου γράφει την «Αγγέλα» και παρουσιάζει με ρεαλισμό μέσα από την πιο ευάλωτη κοινωνική ομάδα, αυτή των γυναικών της επαρχίας που εργάζονται στα αστικά σπίτια σε συνθήκες απόλυτης εκμετάλλευσης, χωρίς κανένα απολύτως δικαίωμα, τη μετεμφυλιακή Ελλάδα, που μαστίζεται από την ανεργία και τη διαφθορά, με την καταπίεσή τους να δημιουργεί ένα σκηνικό συγκάλυψης και τρόμου.

Η αποκάλυψη της ιστορίας έφερε στο φως τις άθλιες συνθήκες στις οποίες ζούσαν οι υπηρέτριες των «ευυπόληπτων» σπιτιών. Η Σπυριδούλα έγινε λαϊκή ηρωίδα, οι βασανιστές της καταδικάστηκαν από το δικαστήριο. Υποβλήθηκε σε πολλές επεμβάσεις αποκατάστασης. Η ιστορία της με τα χρόνια και τις κοινωνικές αλλαγές ξεχάστηκε.

Η περίπτωση της δωδεκάχρονης Σπυριδούλας συντάραξε το κοινό όταν δημοσιοποιήθηκαν οι λεπτομέρειες του βασανισμού και της κακομεταχείρισής της. Η ιστορία βγήκε στο φως όταν η Αντιγόνη Βεϊζαδέ έφτασε στο Τζάνειο νοσοκομείο συνοδεύοντας ένα κορίτσι σε τραγική κατάσταση. Τυλιγμένη σε μια κουβέρτα, με εγκαύματα σε όλο της το σώμα, η Σπυριδούλα είχε βασανιστεί με το ηλεκτρικό σίδερο για τρεις ημέρες από τους εργοδότες της, που την κατηγόρησαν ότι έκλεψε 50 δολάρια από το σπίτι. Η εξέταση από τους γιατρούς αποκάλυψε ότι το υποσιτισμένο, βασανισμένο παιδί «έφερε εγκαύματα 1ου, 2ου και 3ου βαθμού στο πρόσωπο, τον τράχηλο, τον θώρακα, την κοιλιά και τα άνω και κάτω άκρα, καθώς και εκχυμώσεις σε μέτωπο, βλέφαρα, μηρούς και κνήμες».

Τι μπορούμε να μάθουμε σήμερα από την ξεχασμένη ιστορία της Σπυριδούλας;Facebook Twitter
Στο πρόσωπο της Σπυριδούλας, τότε, στις αρχές της δεκαετίας του 1950, βρήκαν φωνή όλα αυτά τα κορίτσια που υφίσταντο κακοποίηση από τα αφεντικά τους. Αυτή ήταν η πρώτη που βρήκε το θάρρος και μίλησε για τον φρικτό βασανισμό της. 


Η αποκάλυψη της ιστορίας έφερε στο φως τις άθλιες συνθήκες στις οποίες ζούσαν οι υπηρέτριες των «ευυπόληπτων» σπιτιών. Η Σπυριδούλα έγινε λαϊκή ηρωίδα, οι βασανιστές της καταδικάστηκαν από το δικαστήριο. Υποβλήθηκε σε πολλές επεμβάσεις αποκατάστασης. Η ιστορία της με τα χρόνια και τις κοινωνικές αλλαγές ξεχάστηκε. Μετατοπίστηκε στις ιστορίες των γυναικών που έρχονται ως μετανάστριες για να εργαστούν στα σπίτια των μεγαλουπόλεων. Η Σπυριδούλα βρήκε το θάρρος να μιλήσει, σπάζοντας τον φαύλο κύκλο της βίας. Η ιστορία της είναι πηγή ενδυνάμωσης για γενιές και γενιές γυναικών που υφίστανται κακοποίηση και καταφέρνουν να την αρθρώσουν και να την τερματίσουν, συνεχίζει να εμπνέει.

Με στοιχεία θεάτρου ντοκουμέντου, πρωτότυπης δραματουργίας και σύγχρονης ελληνικής μουσικής, η σκηνική σύνθεση της ομάδας 4frontal εκκινεί από την αληθινή ιστορία της Σπυριδούλας. Αντλώντας από ιστορικά ντοκουμέντα και γυναικείες αφηγήσεις της εποχής αλλά και από συνεντεύξεις γυναικών που εργάζονται σήμερα ως εσωτερικές οικιακές βοηθοί, η Νεφέλη Μαϊστράλη γράφει ένα πρωτότυπο θεατρικό έργο, εμπνευσμένο από τη συγκλονιστική ιστορία της Σπυριδούλας αλλά και άλλων γυναικών που υπήρξαν ψυχοκόρες και υπηρέτριες, τις δεκαετίες του 1950 και του 1960. Με όχημα αυτό το έργο και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, η παράσταση φέρνει στη σκηνή τις φωνές των γυναικών που βρέθηκαν ή βρίσκονται ακόμα σ’ αυτήν τη θέση, παλεύοντας για την αυτοδιάθεσή τους.

Η ομάδα 4frontal έχει συνεχή παρουσία στον χώρο του θεάτρου τα τελευταία δέκα χρόνια. Τα μέλη της ήταν συμμαθητές στη δραματική σχολή του Ωδείου Αθηνών. Το στίγμα τους εξαρχής είχε να κάνει μ’ ένα συλλογικό αφηγηματικό θέατρο που σπάει τον τέταρτο τοίχο και επικοινωνεί στην ευθεία με το κοινό. Με τα χρόνια, εξειδικεύτηκαν οι στόχοι τους και αντιλήφθηκαν ότι αυτό που τους κινεί είναι το κοινωνικοπολιτικό θέατρο, που έχει να κάνει με τις ιστορίες και τον αντίκτυπό τους στο τώρα.

Τι μπορούμε να μάθουμε σήμερα από την ξεχασμένη ιστορία της Σπυριδούλας;


Με όχημα το έργο αυτό και υπό τους ελληνικούς και πανκ ήχους των Θραξ Πανκc, η παράσταση φέρνει στη σκηνή τις φωνές των γυναικών που βρέθηκαν ή βρίσκονται ακόμα σ’ αυτήν τη θέση, παλεύοντας για την αυτοδιάθεσή τους.


Τροφοδοτούν αυτή την ανάγκη τους με διαφορετικά υλικά κάθε φορά, είτε αξιοποιώντας την ελληνική λογοτεχνία και τη σύγχρονη νεοελληνική δραματουργία είτε επενδύοντας στη σύνθεση κειμένων που μπορούν να γίνουν παράσταση. Σε κάθε περίπτωση, αυτό που τους κάνει να φτιάχνουν παραστάσεις είναι το θέμα, αυτό που θέλουν να πουν την εκάστοτε στιγμή. Την ομάδα απαρτίζουν οι Θανάσης Ζερίτης, Χάρης Κρεμμύδας, Πάνος Τοψίδης, Σταύρος Γιαννουλάδης, Αριστέα Σταφυλαράκη, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Αμαλία Νίνου, Ελένη Κουτσιούμπα και Ηρώ Καρρά.

«Όσο μας καίνε τα ίδια θέματα, ελπίζω να μπορούμε να κάνουμε το συλλογικό θέατρο που ονειρευόμασταν από φοιτητές. Το πολύ ευτυχές, τα τελευταία χρόνια, είναι ότι έχουμε ανοίξει τον κύκλο της ομάδας και σε ηθοποιούς-συντελεστές που δεν είναι μεν γραμμένοι στο καταστατικό αλλά μοιράζονται την ίδια ανάγκη και τρέλα να επικοινωνήσουν τις ίδιες προβληματικές και στηρίζουν με όλη τους την καρδιά αυτό που θέλουμε να πούμε. Αυτό το άνοιγμα ταιριάζει πολύ στην πολυπληθή ομάδα που είμαστε τόσα χρόνια και προσωπικά με ξεκουνάει και με εμπνέει» λέει η Νεφέλη Μαϊστράλη που έγραψε τις «Σπυριδούλες».

Μετά τα «Μπλε Καστόρινα Παπούτσια» του Θανάση Σκρουμπέλου που διασκεύασε για την ομάδα, η Νεφέλη Μαϊστράλη καταπιάστηκε με την ιδέα για τις «Σπυριδούλες», που γεννήθηκε από τον ένα εκ των δύο σκηνοθετών της παράστασης, Χάρη Κρεμμύδα – ο άλλος είναι ο Θανάσης Ζερίτης. Ο Χάρης είχε ψάξει την ιστορία της νεαρής υπηρέτριας της δεκαετίας του ’50 και είχε αισθανθεί ότι φέρει πολλά στοιχεία από αυτά που τους ενδιαφέρουν ως ομάδα τα τελευταία χρόνια.

«Το συγκεκριμένο αληθινό γεγονός ανοίγει την πόρτα σ’ ένα ολόκληρο κοινωνικό φαινόμενο που διήρκεσε αρκετές δεκαετίες στην Ελλάδα και αφορούσε στην αθρόα εσωτερική μετανάστευση χιλιάδων ανήλικων κοριτσιών της υπαίθρου σε μεσοαστικά και αστικά σπίτια των πόλεων, ως υπηρέτριες, χωρίς εγγυήσεις ή κάποια κρατική μέριμνα. Πρόκειται, δηλαδή για ένα κοινωνικό και πολιτικό φαινόμενο που αφορά σε μια ολόκληρη ιστορική περίοδο –όχι τόσο μακρινή απ’ το σήμερα– και αναδεικνύει το ζήτημα της ταξικής ανισότητας, των έμφυλων διακρίσεων και της παιδικής εργασίας» λέει η Νεφέλη Μαϊστράλη.

Μέσα απ’ τη ζωή της αποκαλύφθηκε και η ζωή των χιλιάδων ανήλικων κοριτσιών που δεν είχαν στον ήλιο μοίρα και γίνονταν αντικείμενο εκμετάλλευσης και κακοποίησης.


«Καταστρώνοντας την ιδέα, θεωρήσαμε ότι η μουσική των Θραξ Πανκc κουμπώνει απόλυτα με τη δημιουργική συνομιλία παράδοσης και παρόντος που επιδιώκουμε, όταν διαχειριζόμαστε γεγονότα του παρελθόντος.

 Ταυτόχρονα, σκεφτήκαμε να χρησιμοποιήσουμε τη βασική ιστορία της δωδεκάχρονης "ψυχοκόρης" απ’ τη Ματαράγκα Αγρινίου, ως πηγή έμπνευσης για να αναδείξουμε τις εμπειρίες κι άλλων γυναικών που εργάστηκαν ως υπηρέτριες εκείνα τα χρόνια αλλά και γυναικών που δουλεύουν σήμερα στον χώρο της καθαριότητας. Το αποτέλεσμα από την έρευνα και τη συλλογή των υλικών ήταν η συγγραφή ενός πρωτότυπου θεατρικού κειμένου που δανείζεται στοιχεία από τη φόρμα της τραγωδίας και θέτει στο επίκεντρο μια συλλογικότητα με κοινά βιώματα και επιθυμίες. Εξού και "Σπυριδούλες"».

Στο πρόσωπο της Σπυριδούλας, τότε, στις αρχές της δεκαετίας του 1950, βρήκαν φωνή όλα αυτά τα κορίτσια που υφίσταντο κακοποίηση από τα αφεντικά τους. Αυτή ήταν η πρώτη που βρήκε το θάρρος και μίλησε για τον φρικτό βασανισμό της. Αναδείχθηκε σε σύμβολο της βιοπάλης και ενέπνευσε γενιές εργαζομένων γυναικών να διεκδικήσουν μια καλύτερη τύχη. Μέσα απ’ τη ζωή της αποκαλύφθηκε και η ζωή των χιλιάδων ανήλικων κοριτσιών που δεν είχαν στον ήλιο μοίρα και γίνονταν αντικείμενο εκμετάλλευσης και κακοποίησης.

«Δυστυχώς, στον κόσμο όπως τον φτιάξαμε ή όπως τον αφήσαμε να γίνει, που λέμε και στο έργο, τέτοια περιστατικά άκρατης βίας σε βάρος ανθρώπων που δεν έχουν τα μέσα να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές προδιαγραφές του σύγχρονου σκληρού καπιταλιστικού συστήματος είναι πλέον καθημερινότητα» λέει η συγγραφέας.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη θεατρική παράσταση «Σπυριδούλες» εδώ."


Πηγή: δείτε εδω-> lifo.gr

Δείτε επίσης: Σπυριδούλα Ράπτη. Η ιστορία της 14χρονης από την Ματαράγκα Μακρυνείας που την σιδερωσαν τα αφεντικά της...



Παρασκευή 23 Ιουνίου 2023

Η Γαβαλού στην δευτεροτρίτη θέση με τις μέγιστες θερμοκρασίες στην Ελλάδα για την Πέμπτη 22/6/2023


Χτες Πέμπτη η θερμοκρασία ξεπέρασε τους 35 βαθμούς στην ευρύτερη περιοχή του Αγρινίου καταγράφοντας και τις υψηλότερες τιμές στην επικράτεια. 


Την μεγαλύτερη θερμοκρασία κατέγραψε ο σταθμός του Αγγελοκάστρου με 35.4 βαθμούς ενώ 35.1 έδειξαν οι σταθμοί του Αγρινίου και Γαβαλούς. Στο Αιτωλικό με 34.2 βαθμούς αλλά και στη Ναύπακτο με 33.4 βαθμούς. 

Παρασκευή 16 Ιουνίου 2023

Ένα πανέμορφο αγαλματίδιο από το αρχαίο Τριχώνιο στο "Ξενοκράτειον"


 

Του Σπύρου Συμεών

Το Αρχαίο Τριχώνιο αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες πόλεις της αρχαίας Αιτωλίας. Μάλιστα από αυτήν την αρχαία πόλη πήρε το όνομα του και το πέλαγος της Αιτωλίας, η λίμνη Τριχωνίδα. 

Οι εκσκαφές και οι έρευνες στην ευρύτερη περιοχή της Γαβαλούς έφεραν στο φως πολλά αρχαιολογικά ευρήματα. Κάποια από αυτά όμως είχαν υποστεί πολλές φθορές αλλά οι αρχαιολόγοι και οι συντηρητές προσπάθησαν να τα φέρουν όσο πιο κοντά γίνεται στην αρχική τους μορφή.
 
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι και το ειδώλιο που βλέπουμε στην αρχική φωτογραφία του. 

Πρόκειται για ένα ειδώλιο του 4ου π.Χ. αιώνα που αναπαριστά μια γυναικεία μορφή άγνωστη προς εμάς έως τώρα και μπορούμε να διακρίνουμε την ομορφιά και την λεπτομέρεια με την οποία φιλοτεχνήθηκε παρά τις φθορές του χρόνου που έχει υποστεί.

Είναι ευδιάκριτες οι πτυχές του φορέματος της, αλλά και των χαρακτηριστικών του προσώπου της και της έκφρασης της ενώ εξαιρετικής τέχνης και λεπτομέρειας είναι και η κόμη της.

Όταν αναφερόμαστε σε ειδώλιο εννοούμε ένα μικρού μεγέθους ομοίωμα το οποίο αποδίδει με αφηρημένο ή συγκεκριμένο τρόπο μια μορφή που είναι φιλοτεχνημένη από διάφορα υλικά, είτε πρόκειται για αναπαράσταση ανθρώπου, είτε ζώου, είτε ακόμη και ενός φυτού, δέντρου ή αντικειμένου. 









Τετάρτη 7 Ιουνίου 2023

Αναλυτικά τα στοιχεία της απογραφής για τους μόνιμους κατοίκους στις δημοτικές ενότητες Μακρυνείας και Αρακύνθου για το 2021 και το 2011 αντίστοιχα. Δείτε την μείωση του πληθυσμού της περιοχής.


Γράφει ο Σπύρος Συμεών 

Μπορεί η απογραφή του 2021 να ήταν για πρώτη φορά ηλεκτρονική αλλά τα επίσημα στοιχεία αναρτήθηκαν στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής μόλις πριν λίγες βδομάδες...

Και σίγουρα τα στοιχεία δεν ήταν καθόλου θετικά και για την περιοχή της Μακρυνείας αλλά και του Αρακύνθου, όπως άλλωστε και συνέβη σε όλη την επικράτεια της χώρας εκτός ελαχίστων περιπτώσεων.


Αναλυτικά όπως βλέπουμε και στον πίνακα κατά την τελευταία απογραφή (2021) όλοι οι οικισμοί και τα χωριά της Μακρυνείας φτάνουν συνολικά σε μόνιμο πληθυσμό μόλις τους 2.988 κατοίκους ενώ στην απογραφή του 2011 ήταν 3.681. 

Δηλαδή η μείωση φτάνει στα 693 άτομα και δεν υπάρχει κανένας οικισμός η χωριό που να ξεπερνά τους 1.000 κατοίκους αλλά και να μένει σταθερά πληθυσμιακά ή να έχει αύξηση του πληθυσμού του.

Τα στοιχεία δεν διαφέρουν πολύ ούτε στην δημοτική ενότητα του Αρακύνθου όπου το 2031 ο μόνιμος πληθυσμός έφτασε τους 4.197 σε αντίθεση με την απογραφή του 2011 που έφτανε τους 4.977 μόνιμους κατοίκους. Η μείωση εδώ φτάνει τους 780 κατοίκους ενώ κι εδώ παρατηρείται μείωση σε κάθε οικισμό και χωριό και το μόνο που κρατάει τον πλυθησμό του σε πάνω από 1.000 κατοίκους είναι η Ματαράγκα. Ενώ επίσης αξιοσημείωτο είναι ότι ο πληθυσμός του Άνω Κερασόβου κατά το 2021 είναι ο μίσος από ότι το 2011.

Σε βαθύτερη ανάλυση των στοιχείων επιγραμματικά να αναφέρουμε ότι μειώθηκε αισθητά ο πληθυσμός των νέων σε όλες τις περιοχές με ότι αυτό συνεπάγεται. Η πολιτεία δεν κατάφερε να ανακόψει με κανένα μέτρο το δημογραφικό ζήτημα της χώρας ή δεν εφάρμοσε κατάλληλα μέτρα ώστε να επιτευχθεί αυτό. Σίγουρα η κρίση των περασμένων ετών συνέβαλε σε αυτό αλλά και κατά τα τελευταία χρόνια που μας λένε ότι έχουμε βγει από την κρίση και ανακάμπτει η χώρα σε όλα τα επίπεδα αυτό δεν φαίνεται στην καταγραφή του πληθυσμού με τους ερευνητές να προβλέπουν δυσοίωνες συνέπειες στο άμεσο μέλλον σε κάθε επίπεδο.