Γράφει ο Σπύρος Συμεών.
Το αρχαίο Τριχώνιο ήταν μια από τις σπουδαιότερες πόλεις της Αιτωλίας. Βρισκόταν στο νότιο μέρος της λίμνης η οποία αργότερα πήρε το όνομα της από την σπουδαία αυτή πόλη.
Σε ανασκαφές που έχουν γίνει τον τελευταίο αιώνα κατά καιρούς έχουν βρεθεί σπουδαία ευρήματα τα οποία εκτίθενται σε μουσεία, κυρίως της περιοχής.
Τα περισσότερα βρίσκονται στο υπέροχο αρχαιολογικό μουσείο του Θερμού, ενώ αλλά στο αρχαιολογικό μουσείο του Αγρινίου.
Φυσικά πλέον φιλοξενούνται αρκετά αρχαιολογικά ευρήματα και στο νέο αρχαιολογικό μουσείο της Ιερέας Πόλεως του Μεσολογγίου "Ξενοκράτειον".
Ανάμεσα σε αυτά τα ευρήματα είναι και αρκετά νομίσματα τα οποία βρέθηκαν στον χώρο του αρχαίου Ασκληπιείου του Τριχωνίου που βρίσκεται στην σημερινή Γαβαλού.
Να σημειώσουμε εδώ ότι το αρχαίο Ασκληπιείο του Τριχωνίου είναι ένα από τα ελάχιστα τα οποία σώζονται στην ελληνική επικράτεια και δυστυχώς ως Αιτωλοακαρνάνες δεν έχουμε μελετήσει την ιστορία του σπουδαίου αυτού αρχαιολογικού χώρου αλλά και της γύρω περιοχής.
Πολλοί ήταν και οι στρατηγοί της αρχαίας Ελλάδας οι οποίοι προέρχονταν από το Αρχαίο Τριχώνιο για τους οποίους πολλές φορές γνωρίζουμε μέσα από επιγραφές που βρίσκονται σε άλλες αρχαίες πόλεις.
Όπως πάντα έτσι και τώρα συνεχίζουμε μέσα από το blog μας να παρουσιάζουμε τμηματικά κομμάτια της ιστορίας αυτού του τόπου με μόνο σκοπό την ανάδειξη κάθε πλευράς της ιστορίας. Έστω κι αν κάποιους τους ενοχλεί εμείς το πράττουμε για όσους έχουν την σιγά της γνώσης αλλά και μέσα από την αλληλεπίδραση αυτή κι εμείς οι ίδιοι να γνωρίσουμε κι άλλα στοιχεία της ιστορίας.
Στον χώρο όπου παρουσιάζονται τα νομίσματα στο "Ξενοκράτειον" ένα μεγάλο τμήμα είναι αφιερωμένο στα νομίσματα τα οποία όπως προείπαμε βρέθηκαν στο Ασκληπιείο του αρχαίου Τριχωνίου. Είναι όλα αργυρά και εξαιρετικά σπάνια αλλά και εντυπωσιακής τέχνης μας δίνουν πολλές πληροφορίες και για την τοπική ιστορία αλλά και για την ευρυτερη. Μάλιστα μας αποδεικνύει την σπουδαιότητα του χώρου αυτού μιας και τα νομίσματα στην πλειοψηφία τους προέρχονται από κάθε πλευρά της αρχαίας Ελλάδος.
Το ότι έχουν βρεθεί στον χώρο του Ασκληπιείου μας δείχνει τον σπουδαίο ρόλο που αυτό είχε διαδραματίσει στον αρχαίο ελλαδικό χώρο μιας και πολίτες από πολλές πόλεις κράτη είχαν καταφθάσει στον χώρο αυτό.
Ας τα δούμε όμως επιγραμματικά όπως αυτά αναφέρονται στην προθήκη με σειρά:
1) Στατήρας Αίγινας (650-550 π.Χ.) ο οποίος έμπροσθεν απεικονίζει μια θαλάσσια χελώνα🐢 και όπισθεν είναι έγκοιλο διαιρεμένο σε 4 άνισα μέρη.
2) Δραχμή Τανάγρας (550-480 π.Χ.) η οποία έμπροσθεν απεικονίζει μια οκτώσχημη ασπίδα και το πίσω μέρος είναι διαιρεμένο σε τέσσερα τμήματα.
3) Τριώβολο Φλοιούντος ( 430-420 π.Χ. ) το οποίο έμπροσθεν απεικονίζει έναν ταύρο που εφορμά και όπισθεν το "Φ" σε έγκοιλο τετράγωνο.
4) Τριώβολο Αινιάνων ( 400-344 π.Χ. ) το οποίο έμπροσθεν απεικονίζει μια δαφνοστεφανομένη κεφαλή του Δία και όπισθεν έναν μαχητή με ακόντιο και πέτασο.
5) Τρία Τετράδραχμα της Αθήνας ( 393- 3ος αιώνας ) τα οποία έμπροσθεν απεικονίζουν κεφαλή της Αθηνάς ενώ όπισθεν μία όρθια Γλαύκα.
6) Τριώβολο Οπουντίων Λοκρών ( 369-338 π.Χ.) το οποίο έμπροσθεν απεικονίζει την Κεφαλή της θεάς Δήμητρας ενώ στο πίσω μέρος απεικονίζεται ο Αίας σε στάση μάχης.
7) Δύο Τριώβολα Φωκίδος ( 357-346 π.Χ. ) τα οποία στο μπροστινό μέρος απεικονίζουν μια κεφαλή βοδιού ενώ στο πίσω μέρος την κεφαλή του Θεού Απόλλωνα.
8) Δραχμή Λάρισας ( 356-342 π.Χ. ) στην οποία μπροστά εικονίζεται μια Κεφαλή νύμφης Λάρισας και όπισθεν απεικονίζεται ένα άλογο 🐎.
9) Τετράδραχμο Φιλλίπου του Β' ( 342-328 π.Χ. ) όπου στο μπροστινό μέρος εικονίζεται η κεφαλή του Δία δαφνοστεφανομένη και στο πίσω μέρος ένας ιππέας.
10) Δραχμή Αλεξάνδρου του Γ' ( 334-323 π.Χ. ) όπου μπροστά εικονίζεται η κεφαλή του Ηρακλή όπου φορά λεοντή και στο πίσω μέρος ο Δίας ένθρονος με σκήπτρο και αετό.
11) Πέντε Τριώβολα Σικυώνος ( 330-280 π.Χ. )όπου στο μπροστινό μέρος εικονίζει την Χίμαιρα ,η Χίμαιρα ηταν ένα φοβερό τέρας, ένα μυθολογικό ζώο, που εξέπνεε φωτιά, είχε σώμα κατσίκας, κεφάλι λιονταριού, και η ουρά του κατέληγε σε φίδι. Σύμφωνα με άλλες περιγραφές είχε περισσότερα από ένα κεφάλια και συνηθέστερα το απεικόνιζαν ως τρικέφαλο, ενώ στο πίσω μέρος ένα περιστέρι με ανοιχτά φτερά.
12) Τριώβολο Αιτωλικής Συμπολιτείας ( 323-290 π.Χ. ) όπου έμπροσθεν απεικονίζει μια Κεφαλή Αταλάντης με καυσία ( καυσία είναι ένα είδος καπέλου που μοιάζει θα λέγαμε με τον μπερέ και χρησιμοποιούταν συνήθως στην αρχαία Μακεδονία) ενώ όπισθεν απεικονίζεται ο Καλυδώνιος Κάπρος (Στην ελληνική μυθολογία με το όνομα Καλυδώνιος Κάπρος είναι γνωστό ένα φοβερό στο μέγεθος και στη δύναμη αγριογούρουνο, το οποίο έστειλε η θεά Άρτεμις για να τιμωρήσει τον βασιλιά της πόλεως Καλυδώνας στην Αιτωλία. Αργότερα καθιερώθηκε σε ετήσια βάση το κυνήγι του Καλυδώνιου Κάπρου στην αρχαία Καλυδώνα που βρίσκεται πλησίον της σημερινής πόλεως του Μεσολογγίου και πιο συγκεκριμένα βορειότερα του χωριού του Ευηνοχωρίου, με συμμετοχή σπουδαίων αντρών από όλη την Ελλάδα).
13) Τριώβολο Λοκρών ( 338-300 π.Χ. ) το οποίο μπροστά απεικονίζει μια Κεφαλή της Αθηνάς με κράνος και στο πίσω μέρος ο Αίας σε στάση μάχης.
14) Ημίδραχμο Βιοωτίας ( 338-315 π.Χ.) όπου έμπροσθεν εικονίζει μια Οκτώσχημη Ασπίδα ενώ στο πίσω μέρος έναν Κάνθαρο (ο κάνθαρος είναι είδος αρχαίου ελληνικού αγγείου με σχήμα ποτηριού με κάθετη λαβή αμφίπλευρα η οποία είναι συνδεδεμένη με το χείλος του αγγείου και με ψηλή καμπυλωμένη λαβή στο επάνω μέρος. Ως σκεύος είναι συνδεδεμένο με την λατρεία του θεού Διονύσου, και αποτελεί σύμβολό του).